logo

Kollektivforum i media

  • Sentralisere og fortette i all evighet - uansett?

    13.11.2018

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet.

  • Byutvikling og bytransport - med forskernes bistand

    13.11.2018

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre Men da en gjeng TØI-forskere på feltet byutvikling og bytransport inviterte til

  • TØI: Flere barrierer for klimavennlige byer

    13.11.2018

    Mangel på kunnskap står i veien for klimavennlige byer. - Det er interessant at vi bygger byer for biler og byer for klima på èn og samme tid, sier TØI-forsker Aud Tennøy. Norske byer står overfor en viktig omstilling.

  • Flyene går uansett

    11.11.2018

    Fire myter om klimapolitikken. Myte nummer en: Vi subsidierer elbiler. Hos Skavlan 26.10. uttalte forfatteren Erlend Loe: «I Norge nå har vi en slags absurd situasjon.

  • "Skal skjebnen for Helgelandssykehuset bli et spill om regional politisk arroganse og maktstyring?"

    10.11.2018

    Sykehusstruktur, lokalisering og ambulansetider Ambulansetider for Helgeland sammenliknes med nasjonale ambulansetider, beregnet ut fra 49 utvalgte opptaksområder i Norge.

  • Tom Alfred føler seg dårligere behandlet fordi han har Tesla

    10.11.2018

    Nettleseren din støtter ikke video. Tom Alfred føler seg dårligere behandlet fordi han har Tesla Han er stolt av bilen sin, men unngår å snakke om den blant venner. Debatten om elbil har aldri vært mer betent. Bilen endret alt.

  • SV og Venstre hardt ut mot «klimasinken» Sp

    09.11.2018

    SV og Venstre fremhever Sps stolte klimahistorie når de går til frontalangrep mot nåværende Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums klimapolitikk.

  • Ruter kjører eldre i Oslo dør til dør for 17 kroner

    06.11.2018

    - Kaster vi bort penger på eldre? Ja, på en måte. Men totalt sett kan samfunnet gå i null, sier Claes Kanold i kollektivselskapet Ruter. I fremtiden må Ruter, som opererer i Oslo og Akershus, yte mer persontilpasset service, mener Kanold.

  • Bildelingsgigant lanserer i Norge

    06.11.2018

    En av verdens største bildelingstjenester lanserer i Oslo sammen med Obos. Ekspert tror ikke tjenesten vil ta av før flere folk ser på transport som en tjeneste.

  • Vi skal få størst mulig nytte av prosjektene

    06.11.2018

    Metodeutvikling og metodeforbedring er viktig for Ferjefri E39. På Teknologidagene var fagfolk fra mange ulike virksomheter samlet for å utveksle erfaringer og siste nytt om transportanalyser og samfunnsøkonomiske beregninger.

  • Dagens bomstasjoner kan bli fjernet, men...

    05.11.2018

    Bomstasjonene kan bli erstattet av GPS-teknologi hvis KrF-bråket ender med et regjeringsskifte.

  • Det farefulle vinterføret

    05.11.2018

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo - og for all del andre steder - har erfart dette, vinter etter vinter.

  • Kan dette flyet redde klimaet?

    03.11.2018

    Nettleseren din støtter ikke video. Kan dette flyet redde klimaet? Om 22 år kan all flytrafikk i Norge gå på strøm. Men først må det bli mindre skummelt å fly elfly. Endelig klaffer alt.

  • Ja til 120 kilometer i timen

    03.11.2018

    Norge er et vakkert land å kjøre i. Men hovedpoenget er å komme seg trygt frem raskest mulig. Derfor liker vi forslaget om å heve fartsgrensen til 120.

  • Statens vegvesen bør kunne presentere statistikk som viser at salting av veiene virkelig fører til færre ulykker.

    02.11.2018

    Salting er eneste måte å ivareta trafikksikkerheten på høytrafikkerte veier, mener Statens vegvesen, som bruker tonnevis med salt på de mest trafikkerte innfartsveiene til Bodø.

  • Richard har bidratt på alle plan

    01.11.2018

    Syklistenes talsmann blir «sykkelsjef» Når jeg nå går av som leder for lokallaget og skal ta mer «operativt» ansvar for Trondheim som sykkelby, bærer jeg med meg alt vi har gjort som lokallag,

  • Bedre tilgjengelighet gir flere reisende

    01.11.2018

    Oslo: - Vi må få opp kapasitet for å gi de reisene tilgjengelig transport, sier Samferdselsminister under åpningen av Kolektivkonferansen 2018.

  • Dagens bomstasjoner kan bli fjernet, men...

    01.11.2018

    Bomstasjonene kan bli erstattet av GPS-teknologi hvis KrF-bråket ender med et regjeringsskifte.

  • Bare seks av ti EU-borgere mener togene er punktlige nok

    01.11.2018

    Også i land med konkurranseutsatt jernbane er mange misfornøyde. Dette går fram av EU-undersøkelsen «Flash Eurobarometer 463», basert på svar fra 25.537 personer intervjuet i januar og februar.

  • Fylkeskommunene kan sette lokale miljøkrav til drosjenæringa

    31.10.2018

    I en ny rapport ser TØI-forskere på hvilke muligheter fylkeskommunene har til å sette egne reguleringer om krav om utslippsstandarder for drosjer. Rapporten konkluderer med at dette er mulig, både teknologisk, økonomisk og lovmessig.

  • Dagens bomstasjoner kan bli fjernet

    30.10.2018

    Bomstasjonene kan bli erstattet av GPS-teknologi hvis KrF-bråket ender med et regjeringsskifte.

  • Dette gjør TT-brukerne fornøyde

    30.10.2018

    Antallet turer, hvor stort område ordningen de kan benyttes i og opplevelsen av komfort under transporten. Dette er de tre faktorene som betyr mest for hvor fornøyde TT-brukere er med ordningen.

  • Hvordan vil samfunnsendringer påvirke transport?

    30.10.2018

    Miljø/klimabevissthet og digitalisering har størst potensial for å skape radikale endringer for transport. I en ny rapport ser forskere på hvordan samfunnet påvirkes av ulike innovasjoner innenfor eller med stor betydning for transportsystemet.

  • - Vil ikke nå nullutspillsmål

    30.10.2018

    Det er lite sannsynlig at Norge vil nå målet om nullutslipp fra personbiler i 2025. Det mener Transportøkonomisk institutt, TØI, skriver Finansavisen. Elbilsalget øker og utslippene fra nye personbiler faller stadig.

  • Samfunnsoppdraget som forsvant

    29.10.2018

    Regjeringens forslag til ny yrkestransportlov avspeiler skiftet i politisk tyngdepunkt som skjedde i regjeringspartiene før og etter det siste stortingsvalget.

  • Bilkjøperne kjører forbi barnevognene

    29.10.2018

    Heller bil enn barnevogn? Det er iallfall slik at bilparken vokser raskere enn befolkningen i Norge. I perioden 2010-2017 økte antallet registrerte personbiler med 410.847, mens befolkningen økte med 400.118 personer.

  • Oppsummering fra transportseminaret

    29.10.2018

    Transport og miljø er et tema som engasjerer mange. Vårt transportseminar var derfor besøkt av engasjerte deltakere fra både forskningsmiljøer, transportselskaper, biogassprodusenter, kommuner og miljøbevegelsen. Konklusjonen?

  • Nå er øvre fartsgrense 110 km i timen. Det kan snart bli endret

    29.10.2018

    Om få uker kommer Vegdirektoratet med innspill til Samferdselsdepartementet om den høyest tillatte fartsgrensen i landet skal endres til 120 kilometer i timen.

  • Debatt: Sikkerhet - Se og bli sett

    29.10.2018

    Å gjøre seg synlig for medtrafikanter handler om samspill. For det er vanskelig å samhandle hvis man ikke aner at det er flere til stede. Natt til i går stilte vi klokka en time tilbake.

  • Mangler du lys? Da kan det bli en bot på 1.150 kroner

    28.10.2018

    En av tre sykler uten lys i mørket. Det kan koste deg en drøy tusenlapp i bot.

Om kollektivforum

 

Kollektivforum er en møteplass for bedrifter og organisasjoner som driver med kollektivtransport. Transportøkonomisk institutt (TØI) er forumets sekretariat.  Kontakt oss gjerne!

Besøks- og postadresse: Transportøkonomisk institutt, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo   -  Tlf. 22 57 38 00, Faks. 22 60 92 00
E-post: toi@toi.no  -  Kart  -   Ansvarlig redaktør: Harald Aas